Velkommen til Vores Kort

Velkommen til Vores Kort, det nye samlingspunkt for os som arbejder på Cyklistforbundets cykelkort i OpenStreetMap.

Vores Kort
Her kan du læse om os og baggrunden for projektet; om OpenStreetMap og hvorfor vi bruger lige det kort; om hvordan du kan være med og om kurser rundt om i landet. Det er også her du vil kunne finde svar på eventuelle spørgsmål. Her på forsiden vil jeg løbende komme med opdateringer og informationer om aktiviteter. Hvis nogen har lyst til at skrive her er I velkomne, bare send mig en mail.

Siden sidst
Siden de fleste af jer sidst hørte fra os er der sket meget med projeket. Først og fremmest er vi netop gået i luften med første test-udgave af ruteplanlæggeren på Cyclistic.dk

Der er også sket rigtig meget med selve OpenStreetMap. 2. januar blev der doneret opdaterede og detaljerede landsdækkende luftfotos fra firmaet Fugro til at tegne ovenpå, er dækningen forøget medca. 40% så ca. 85% af vejnettet i dag er indtegnet. De nye fotos gør at vi i meget mindre grad får brug for at køre med GPS og i højere grad har brug for folk til at tegne og kvalitets-sikre kortet.
Derudover har vi udviklet og testet et kursus som vi nu skal så langt omkring i landet med som muligt. Næste kursus bliver holdt i Skeelslund i Nordjylland onsdag 4. maj og torsdag 5. maj.

Kurset bliver holdt af os fra Cyklistforbundet, men bliver betalt af VisitNordjylland og deres ansatte, men en del af aftalen er at vi kan få vores frivillige med gratis. Bemærk at kurset ligger i almindelig arbejdstid.

Skriv til aha@dcf.dk hvis du er interesseret i at komme med på kurset.

Inden længe kan vi forhåbentlig offentliggøre datoer på kurser i København og Århus, som gerne skal ligge efter arbejdstid eller i weekenden.

Hvad kan vi lave?
Selvom de fleste endnu ikke kan redigere i OpenStreetMap er der masser at lave.

Test Cyclistic.dk
Først og fremmest har vi brug for folk til at teste Cyclistic.dk. Som man hurtigt vil opdage er siden under udvikling og der er en del funktioner som mangler eller ikke virker optimalt. Du kan hjælpe os med at finde fejl og mangler, eller komme med forslag til nyttige funktioner. Det gøres ved at klikke på den lille grønne ‘forslag’-knap som kan ses til venstre i billedet inde på siden.

Tag på cykeltur i et tæt bevokset område
Hvis man har en GPS kan man cykle en tur og optage ruten i et af de områder hvor luftfotoet ikke dækker og vi derfor stadig har brug for GPS-spor at tegne efter. Det vil typisk være i sommerhus-områder, skove og parker hvor stier og veje ikke kan ses for træer.
Vi har desuden en enkelt af vores GPS’ere hjemme til udlån. Hvis du bor i nærheden af et større tæt-bevokset område som har brug for at blive indtegnet og vil låne den kan du sende os en mail.

Sådan gør du:
1: Gå ind på osm.rasher.dk og  se om der ser ud til at mangle nogle stier og veje i dit lokalområde. Husk at det kun er nødvendigt at GPS-registrere noget hvis det er svært at se fra luften. Tryk på det lille blå kryds i øverste højre hjørne af hjemmesiden. Vælg laget Fugro som viser det luftfoto som vi tegner ovenpå og tjek om tracking er nødvendigt.

2: Tag en cykeltur i det gode vejr imens GPS’en optager i det valgte område. Vær gerne så systematisk som muligt så vi får alle stier og veje med. Det gør ikke noget at du kører af samme vej flere gange da det gør usikkerheden i forbindelse med GPS mindre.

3: Send dit gpx-spor til os så det kan blive tegnet ind. Hvis veje og stier har navne må vi skrive sammen om hvordan vi navngiver dem korrekt.

Senere vil det også være oplagt at GPS-tracke de nationale og regionale cykelruter, men det kræver et skema som ikke er færdigt endnu.

Fremover
Siden her bliver centrum for vores arbejde, men for de tilmeldte som ikke tjekker siden regelmæssigt vil jeg stadig sende mails ud med de vigtigeste informationer. Husk i den forbindelse at man kan abonnere på VoresKort.cyklist.dk med RSS via linket ude til højre. Det er smart.

Jeg vender snart tilbage med mere og håber at alle får en god Påske. Ferie er der dog ikke noget af for mig, så jeg er tilbage på pinden tirsdag d. 19. april.

Mange hilsner

Andreas Hammershøj