Nyt værktøj: Hvor mangler der grusveje og stier?

Som nævnt i indlægget Status på OpenStreetMap i DK har jeg talt med manden bag osm.rasher.dk, Jonas Häggqvist, om at lave et nyt kort-lag med grusveje og stier, specielt til os. Det har han nu gjort og mange tak for det.

Med det nye lag kan man meget nemmere få overblik over hvor der mangler at blive tegnet grusveje og stier ind, både på landsplan og i ens lokalområde.

Grusveje (blå) og stier (røde) i DK. Kortet giver en fornemmelse af hvor langt vi er nået, og hvor der mangler noget. Via osm.rasher.dk

Ser vi nærmere på Fyn, kan vi se at bl.a. vores medlem Kristian Krægpøth har været godt igang mod syd, hvorimod det i virkelighedens verden landskabsmæssigt sammenlignelige nord-vestlige Fyn ser tomt ud. På den måde kan vi regne ud at her er der er brug for en indsats.

Grusveje og stier på Fyn. Via osm.rasher.dk

Går man tættere på sit lokalområde, vil man på samme måde nemt kunne se hvor der mangler noget. Er man fx stedkendt i Middelfart og omegn vil man hurtigt konstatere at der mangler stier i Føns Plantage:

En lokal kendt vil hurtigt kunne se at Føns Plantage lider af en påfaldende mangel på stier og grusveje.Via osm.rasher.dk

Med Rashers nye lag er det altså blevet nemmere for os at vide hvor vi skal i gang for at lave et godt cykelkort. Hvordan ser der ud i dit lokalområde?

6 kommentarer til Nyt værktøj: Hvor mangler der grusveje og stier?

1. Direkte link til ovenstående værktøj der viser Tracks&Paths (OSM lingo) fra Rasher klik på dette her link

Og husk så det mest vigtigste – at få det kortlagt i områder der mangler 😉

2. Kristian Krægpøth skriver:

Hej Andreas – og alle andre cykelkorttegnere.
    Det er et fint oversigtskort med grusveje og stier. Det kan bruges til at planlægge cykelturen ud til områder, som mangler at blive kortlagt.
    Det er specielt skovområder. Så det er ikke ikke sikkert, at der mangler så mange veje på Nordfyn, som rasher-kortet måske kan give indtryk af. Der er ikke så mange grusveje og stier i det åbne land som i skovene.
    Men hvis der er nogle områder med grønt (skovområder) uden blå eller lilla streger, er der sandsynligvis mange grusveje, der skal kortlægges.
    Fx er der forbavsende få grusveje indtegnet i Gludsted plantage og skovene syd for Bryrup – hvis nogen i cykelafstand og interesse for korttegning skulle få lyst til at se og tegne kort over de skove.
    Kristian Krægpøth

• aha skriver:

Hej Kristian,
      tak for kommentar.

Jeg har tjekket op på det, og vi har desværre ikke nogle medlemmer i nærheden af Gludsted.

3. erik dam skriver:

Jeg har set på kortet over manglende redigeringer i Ølstykke.
    og blev lidt overrasket over at se en markering af en sti som jeg lavede for et år siden.
    Jeg har været bortrejst men vil prøve at komme igang igen. Jeg er blot i tvivl om det kan skyldes at jeg har lavet min sti forkert?
    Det drejer sig om en cykel/gangsti som forbinder emilsvej med kamstensvej.
    Ville gerne have at en eller anden kunne fortælle mig om den er korrekt lavet
    v h Erik Dam

4. aha skriver:

Hej Erik,
    velkommen hjem, hvordan gik det i Malawi? Det er godt at se at du stadig er med:)

Jeg tror måske at forvirringen skyldes at kortet viser de eksisterende og korrekt indtegnede stier, og ikke dem som mangler. Dem ville vi selvfølgelig gerne vise, men da vi ikke ved hvor de er, må vi nøjes med at vise hvad vi har. Udfra det kan man som lokal kendt se hvor der mangler noget.

Jeg har kigget på din sti og den ser fin ud. Den er oprettet fint, korrekt og grundigt af dig d. 23/5/2011. Efterfølgende kan jeg se at du har rettet den til nogle gange. I det forløbne år har en anden mapper, Findvej, desuden været inde og justere på den. Tilsyneladende i forbindelse med at noget andet data i området skulle gentegnes efter den store licensændring.

Det ser altså ud til at gå fint med din kortlægning, men du må endelig sige til hvis du har spørgsmål. Hen over sommeren forsvinder jeg i nogle uger, men prøver at holde mig opdateret på emailen og VoresKort. Alternativt er min nye kollega Kirsten Prisum også klar til at hjælpe hvis der er noget, når hun ikke er på ferie.

Vh
    Andreas

5. Damian skriver:

Hej Andreas og alle andre cykelkorttegnere.Det er et fint ovoitrgsskert med grusveje og stier. Det kan bruges til at planle6gge cykelturen ud til omre5der, som mangler at blive kortlagt.Det er specielt skovomre5der. Se5 det er ikke ikke sikkert, at der mangler se5 mange veje pe5 Nordfyn, som rasher-kortet me5ske kan give indtryk af. Der er ikke se5 mange grusveje og stier i det e5bne land som i skovene.Men hvis der er nogle omre5der med grf8nt (skovomre5der) uden ble5 eller lilla streger, er der sandsynligvis mange grusveje, der skal kortle6gges.Fx er der forbavsende fe5 grusveje indtegnet i Gludsted plantage og skovene syd for Bryrup hvis nogen i cykelafstand og interesse for korttegning skulle fe5 lyst til at se og tegne kort over de skove.Venlig hilsenKristian Kre6gpf8th