Vores Kop #1 går til:

For under et halvt år siden var Midt- og Sydfyn langt bagefter det meste af landet på OpenStreetMap. Der manglende større veje og i mange småbyer var kun hovedvejen indtegnet.

Dengang fandtes kun indtegnede veje til 76% af adresserne i de fynske 5000-postnumre. I dag er 96% dækket ind og det skyldes i høj grad Kristian Krægpøth. Han var den første som meldte sig til Vores Kort-projektet, og den første som lærte sig selv at redigere OpenStreetMap. I den forbindelse var han, som tidligere nævnt, med til at oversætte redigerings-introduktionen til dansk.

Derefter tog det fart på Midtfyn og man har siden på osm.rasher.dk fra dag til dag kunne se hvordan der blev tilføjet utallige veje, stier og senere i hobevis af skove.

Screenshot fra osm.rasher.dk: langt de fleste redigeringer på midt- og sydfyn er lavet af Kristian Krægpøth. Redigeringer vises her i gul, blå og rød.

OpenStreetMap har sin egen rangliste over bidragsydere. Søren Johannesen, vores meget aktive mapper og underviser ligger efter 4 års engageret kort-tegning som nummer 17. Han er for nylig blevet overhalet af Kristian som siden sin debut 27. april 2011 på rekordtid er sejlet ind på en 14. plads. Udover den ihærdige redigeringsaktivitet har Krisitan været meget aktiv i debatten omkring udviklingen af Cyclistic.dk og været god til at påpege problemer og potentialer. Derfor kan der ikke være nogen tvivl om at Kristian skal have den første kop.

Kristian er mangeårigt medlem af Cyklistforbundet, bor i Ringe og er for nylig blevet efterlønner, ovenpå en lang karriere som civilingeniør og arbejde med solenergi, bæredygtigt byggeri, kommunal og privat energiplanlægning, samt 20 års undervisning på Odense Tekniske Gymnasium.

Jeg har spurgt Kristian hvad der fik ham til at deltage i vores projekt:

Kristan: “Kort har altid interesseret mig. Jeg var spejder i Fredericia som barn og ung, og dengang forgik orienteringsløb og vandreture efter Geodætisk Instituts topografiske kort. Vi var så heldige, at vi overtog ældre kort fra militæret, som var talstærkt til stede i Fredericia dengang. Det var rigtig godt, når vi skulle på vandretur, men lidt outdatede til orienteringsløb i Trelde Skov (Trelde Næs mellem Lillebælt og Vejle Fjord). Så jeg gik og drømte om at kortlægge Trelde Skov. Jeg lavede endda et korttegnerbord på et gammelt malerstafeli, så jeg havde et godt grundlag for at pejle og tegne. Længere kom det imidlertid ikke. Det ville jo også have været et flerårsprojekt, dengang var der ikke noget der hed GPS.

Så da Cyklistforbundet inviterede til at tegne kort, lød det spændende. Kort er dyre, og jeg forestillede mig, at det på et tidspunkt ville være muligt at udtegne et kort til at cykle efter. Og for at kunne navigere efter et trykt kort er det nødvendigt, at alle veje er med på kortet. Men det er ikke en tilstrækkelig betingelse. Der skal også være andre elementer med som enkeltstående bygninger i det åbne land. Først og fremmest de markante bygningsværker som vindmøller, kirker og store ejendomme. Og skove, søer og vandløb er også nødvendige for at kunne navigere effektivt. Og så er det for en cyklist (og vandrer) også rart at vide hvor man kan købe mad og drikke – specielt ude hvor kragerne vender. De større byer har jo butikker, så der er det egentlig ikke nødvendigt at angive bortset fra cykelsmede. Men hvis der ligger en dagligvarebutik ude på Lars Tyndskids mark, er det rigtig godt at vide, så man ikke nødvendigvis skal have lagt ruten omkring en større by.

Om dette projekt så ender op med et kort, som kan bruges til at navigere efter ud fra en trykt version, kan jeg godt tvivle lidt på. Kun hvis det kan komme op på den standard, som det har omkring Kolding, vil det være anvendeligt. Og det kræver nok en lidt større velvilje fra samfundets side – så det stiller de samme data til rådighed for hele landet, som man har gjort ved Kolding. Jeg tror, at det kan lade sig gøre at lave et elektronisk kort, som kan anvendes som grundlag for en elektronisk ruteberegning a la cyclistic.dk. Det kræver kun beskrivelse af veje og adresser. Så må jeg lære at bruge et elektronisk navigeringsinstrument.”

Jeg spurgte desuden Kristian om han havde nogle gode tips til metode når han redigerer kortet. Det kom der en god vejledning ud af, som jeg udgiver her på siden som en separat guide.

Endnu engang tak til Kristian for indsatsen. Jeg har allerede et par gode kandidater til næste personlige kortlægger-kop.

4 kommentarer til Vores Kop #1 går til:

1. Fint interview og kommentarer fra Kristian. Især bemærkningen om at POIs i landområder er vigtige – købmand, tankstation etc. så cyklisten på ferie har mulighed for at kunne købe noget at spise undervejs.

Og jeg må finde nogle marker og bygninger at indtegne for at hoppe højere op på den danske rangliste 😉

2. Pingback: 1-årsjubilæum og vagtskifte på VoresKort | VORES KORT

3. Pingback: På ferie med OpenStreetMap | VORES KORT