1-årsjubilæum og vagtskifte på VoresKort

Der er sket en del siden vi startede VoresKort for præcis et år siden.

Først og fremmest har vi været med til at give mange mennesker en ny og meningsfuld fritidsbeskæftigelse. Ser vi dernæst på ranglisten over OpenStreetMap-bidragsydere i Danmark har vi i dag 10 VoresKort-deltagere i top 100, og de ligger rigtig pænt placeret. Vores medlem Kristian Krægpøth indtager endda på en reel 1. plads over manuelle redigeringer. (nr. 1 og 2 på listen har bl.a. nået deres placeringer ved auto-import af eksempelvis adressepunkter  og kommunale data-donationer). Derudover har vi Søren Johannesen på en 11. plads og Henrik PS som nr. 21. Som et sidste eksempel har vi den uden sammenligning mest aktive kvindelige mapper, i form af Kirsten Marager fra Thy. Med den indsats Kirsten har lagt for dagen på det sidste, rykker hun hurtigt videre fra den allerede imponerede 25. plads. Til sammenligning er undertegnede trods professionelt arbejde med OpenStreetMap kun nr. 61 på listen.

Udover den omfangsrige lokale kortlægning har vi i fællesskab tilføjet kortet alle cykelbutikker fra Danske Cykelhandlere, udfyldt den sidste hvide plet på kortet med Ole Nordland og holdt kurser for 40 af DCF’s medlemmer, for bare at nævne flagsskibsprojekterne.

Aktiviteten her på siden er tilgengæld ikke fulgt med medlemmernes. Udover en del mail-korrospondance med VoresKort-folket er min tid blevet optaget af andre projekter hos Cyklistforbundet. Senest har jeg brugt en del tid på at eksperimentere med OpenStreetMap på tryk, hvilket bl.a. har resulteret i oversigtskortet i den nyeste udgave af Overnatning i det fri. Bogen er lavet her hos Cyklistforbundet og bruger udelukkende data fra OpenStreetMap. Den største tidsrøver har dog siden efteråret været Tanken Tæller-projektet, hvor vi deltager i en fler-trins ansøgning under Realdanias Stedet Tæller kampangne. Her er vores idé at omdanne en nedlagt tankstation i Stege til station for cykelturister med udsalg af lokale kvalitetsprodukter. Sammen med vores lokale samarbejdspartnere er vi nu gået videre til 2. ansøgningsrunde. Det betyder at jeg får endnu mindre tid til VoresKort, og det er I ikke tjent med. Derfor har vi pr. 1. maj ansat en ny studentermedhjælper til at overtage den daglige drift. Hun hedder Kirsten Prisum og læser geografi og geoinformatik. Hende kan I godt glæde jer til at stifte bekendtskab med, men den videre introduktion vil jeg overlade til Kirsten selv.

Jeg kommer stadig til at være hos Cyklistforbundet og overgangen bliver glidende. Bl.a. har jeg både endnu en fælles indtegning og de næste udgaver af Vores Kop på vej. Det bliver desuden fortsat mig, som kommer til at undervise på kurserne som hjælpelærer for Søren Johannesen.

Selvom jeg kun så småt cykler ned ad andre stier, vil jeg benytte lejligheden til at sige mange tak for denne gang. Det har været en fornøjelse.

Andreas

På vej mod nye cykel-horisonter

En kommentar til 1-årsjubilæum og vagtskifte på VoresKort

1. Pingback: OSM Dream Team på top20 | VORES KORT