Baggrund
Udviklingen indenfor digitale kort er på mange måder gået cyklisterne forbi. I modsætning biltrafikken og den offentlige transport har vi eksempelvis ikke nogen landsdækkende digital ruteplanlægger. Desuden har Cyklistforbundet i mange år købt sig til dyre kort, som ofte ikke har været ordentligt opdaterede fra leverandørens side. Det vil vi gøre noget ved.

Mål
Vores mål er et detaljeret, opdateret og frit tilgængeligt cykelkort over Danmark.

Projektet blev søsat som del af det større Cyclistic.dk-projekt som gik ud på at lave en cykeltursplanlægger til brug online, eksempelvis via mobile platforme som Android og iPhone. På længere sigt vil vi også gerne kunne gøre det nemt at trykke eller printe skræddersyede cykelkort.

Hvordan gør vi?
Vi bygger videre på det eksisterende brugerskabte kort OpenStreetMap.org, som er tilgængeligt på en åben licens. Når det gælder større veje er Danmark stort set 100% tegnet ind, men vi mangler et stykke vej. Bl.a. er vores opgave at kvalitets-sikre de dele af kortet som er særligt vigtige for cyklister, eksempelvis stier, underlagstyper og hvor der ligger cykelsmede. Du kan læse mere om hvad OpenStreetMap er og hvorfor vi har valgt det her.

Hvem kan være med?
De fleste kan lære at redigere i OpenStreetMap på en eftermiddag, men projektet skal først og fremmest bygges på det lokalkendskab som vores medlemmer har opbygget igennem mange år på cykelstierne. Man behøver derfor ikke nødvendigvis at være teknisk anlagt, eller interesseret i at redigere kortet for at være med. I sidste ende hviler projektet dog på dem som tager sig tid til at lægge vores viden ind på kortet.

Hvorfor være med?
Her har man som menigt medlem af Cyklistforbundet en mulighed for at gøre noget for den brede cyklisme. Samtidig er projektet et tilbud om gratis undervisning, socialt samvær og gode argumenter for at tage en cykeltur frem for opvasken. Sidst, men ikke mindst kan man selvfølgelig selv bruge kortet og glæde sig over at man har været med til at lave det.

Økonomi og tidsplan
Pengene til projektet kommer fra Den Nationale Cykelpulje og Arbejdsmarkedets Feriefond. Vi var oprindeligt finansieret frem til udgangen af 2012 og har forpligtet os til at vedligeholde ruteplanlægger-siden i 10 år. Planen er desuden at fortsætte VoresKort i 2013 og fremefter.

Hvem er vi?
Hos Cyklistforbundet er vi seks mand på projektet. Claus Rex og Michael Hammel styrer
de strategiske og tekniske sider, mens Andreas Hammershøj står for den
praktiske koordinering og frivilligkontakt. Jonas Pedersen og Lars Zoppe er blevet uddannet i at redigere kortet og kan sættes ind som støtter hvor der er brug for det. Sidst, men ikke mindst er vi dykket ned i OpenStreetMap-miljøet og har hyret Søren Johannesen (Microformats.dk) som vores primære rådgiver og underviser.
Vi har også andre gode kontakter i det danske OpenStreetMap-miljø og samarbejder
bl.a. med Friluftsrådet, Visit Denmark og Skov- og Natur-Styrelsen.

5 kommentarer til Om os

1. Andreas Kjeldsen skriver:

Hej Cyclistic.
    Kanon værktøj I her har lavet. Men er det kun for Mac-brugere ?
    Kan ikke på nogen PC’ere få “ordentlig” adgang.

Andreas

• aha skriver:

Hej Andreas,kan du beskrive problemet nærmere?
      Det er ihvertfald ikke meningen at Cyclistic kun skal være for Mac-folket.

• Roger skriver:

Cyclistic.dk har problemer med Internet Explorer 8 (ihvertfald fortsat for mig). Så prøv evt. med en anden browser. Chrome virker ok for mig. Se mere på Cyclistic forum:
        Hilsen
        Roger

2. Jan Skov skriver:

Bruger IE 9, og kan ikke fået kortet til at finde en rute, når jeg har valgt start stedet og destinationen. Får blot at vide at “Der opstod en fejl og din rute kunne ikke beregnes. Prøv igen!”

/Jan

3. aha skriver:

Hej Jan,
    jeg arbejder ikke direkte på udviklingen af siden, men jeg ved at der hele tiden arbejdes på den, hvilket dels resulterer i forbedringer og dels resulterer i at den nogle gange ikke virker. Jeg får en del IE X-relaterede fejlmeddelelser og håber snart at det kommer til at køre. Cyclistic.dk skal selvfølgelig virker i en så udbredt browser, men indtil da kan en nem løsning være at bruge Firefox eller Chrome.